Nincs könnyű helyzetben az aki a Vatikán és az Értelmes Tervezés (ID) viszonyát próbálja manapság tisztán látni. Míg II. János Pál pápa idején viszonylag egyértelmű volt a Szentszék álláspontja a kreacionista-evolucionista vitában, mára a helyzet homályosabbá vált.
1996 október 22.-i beszédében II. János Pál egyértelműen kiállt az evolúció mellett pontot téve azon spekulációk végére, hogy a katolikus egyház támogatja az ID-t, vagy a kreacionizmus bármilyen más formáját (az idézetek angolul vannak, mert a legtöbbre nem leltem magyar nyelvű fordítást):

"Today [...] some new findings lead us toward the recognition of evolution as more than an hypothesis. In fact it is remarkable that this theory has had progressively greater influence on the spirit of researchers, following a series of discoveries in different scholarly disciplines. The convergence in the results of these independent studies—which was neither planned nor sought—constitutes in itself a significant argument in favor of the theory."
Természetesen ez nem jelentette, hogy a Vatikán mindenestül elvetette a Teremtés könyvét, minössze azt, hogy elfogadta az emberi test evolúció útján való létrejöttét, a lelket azonban isteni adománynak tartotta:
"Pius XII underlined the essential point: if the origin of the human body comes through living matter which existed previously, the spiritual soul is created directly by God ("animas enim a Deo immediate creari catholica fides non retimere iubet"). (Humani Generis)"

Ezzel az említett vita hosszú ideig elülni látszott, mígnem a néhai pápa halála után Christoph Schönborn, bécsi érsek alaposan fel nem kavart a kedélyeket júliusban a New York Timesban megjelent publicisztikájával (személyes véleményem szerint, cikkének időzítése, minimum érdekes). Ebben II. János Pál 1996-os beszédét lényegtelennek bélyegzi és azt fejtegeti, hogy bár a közös őstől való származás nem vonható kétségbe, maga az evolúciós folyamat magán viseli a tervezettség, isteni beavatkozás jegyeit. (Sőt, szavai szerint, minden olyan gondolatrendszer amely nem foglalkozik a tervezettség nagyszámú (sic!) bizonyítékával az ideológia és nem tudomány.)
Schönborn írása (mely valószínűleg az ID szellemi fellegvárának számító Discovery Institute lobbizása nyomán készült) éles kritikát kapott egyebek mellett a katolikus egyházon belülről is. Andrew Greeley és George Coyne, a vatikáni obszervatórium vezetője egyaránt felrótták az érseknek, hogy nyilatkozata azt sugallja, hogy a vallás tudományos következtetéseket diktálhat. Coyne atya levele különösen érdekes, két idézetet ki is emelnék belőle:

"Science is completely neutral with respect to philosophical or theological implications that may be drawn from its conclusions. Those conclusions are always subject to improvement. That is why science is such an interesting adventure and scientists curiously interesting creatures. But for someone to deny the best of today’s science on religious grounds is to live in that groundless fear just mentioned.
[...]
God lets the world be what it will be in its continuous evolution. He is not continually intervening, but rather allows, participates, loves."
A nagyszámú kommentár Schönbornt magyarázkodásra készítette és október elején egy előadásában arra hivatkozott, hogy pontatlan fogalmazása okozta a félreértéseket. Ő az evolúciót szellemi történelmünk egyik nagy művének tartja, és számára az evolúció és az isteni teremtés nem zárja ki egymást, hanem mivel az egyik tudomány a másik pedig vallás, sokkal inkább kiegészítő szerepük van.

Hasonló gondolatokat fogalmazott meg Gianfranco Basti, a vatikáni Science, Theology and Ontology Quest (STOQ) vezetője egy november eleji sajtótájékoztató alkalmával, egyúttal megerősítve II. János Pál 1996-os szavait. Azonban néhány nappal később XVI. Benedek arról beszélt, hogy a világot egy "intelligens projectként" kell felfogni, és a természetes világ mögött egy kreatív ok található. Vajon azt jelzi-e, hogy a Vatikán állápontja az evolúciót és ID-t illetően változóban van? Coyne atya szerint ilyesmiről szó sincs, s ezt látszik alátámasztani a pápa egyik könyve, melyet még Ratzinger bíboros korában írt. "Kezdetben" című művében bíborosként a pápa kiállt az előzőleg már említett dualista felfogás mellett, azaz, hogy a tudomány és a vallás különböző rendszerben értelmezhető, így semmiképpen sem lehetnek egymásnak ellentmondóak, csak egymás kiegészítői:

"We cannot say: creation or evolution, inasmuch as these two things respond to two different realities. The story of the dust of the earth and the breath of God, which we just heard, does not in fact explain how human persons come to be but rather what they are. It explains their inmost origin and casts light on the project that they are. And, vice versa, the theory of evolution seeks to understand and describe biological developments. But in so doing it cannot explain where the "project" of human persons comes from, nor their inner origin, nor their particular nature. To that extent we are faced here with two complementary -- rather than mutually exclusive -- realities."

Mindent egybevetve tehát, az ID tábornak nincs sok örömre oka; eleddig a katolikus egyház hivatalos álláspontja nem változott (bár nem kétlem, hogy az egyházon belül is bizonyos mértékben különbözhetnek az álláspontok) és kitart az előző pápa hagyománya és az evolúció elméletének alapgondolatai mellett.